Waarom regelmatig je verzekeringen en hypotheek doornemen zinvol is

Veel mensen vinden de verzekeringen en hypotheek doornemen (helaas) oninteressant. Gelukkig zijn er mensen die er hun werk van gemaakt hebben, zoals ik. De één noemt zich financieel adviseur, de ander verzekeringsagent of assurantietussenpersoon. In veel gevallen komt dit op hetzelfde neer. Belangrijkste is, dat je een goede band hebt met deze persoon en hem of haar vertrouwd.

Mensen zijn gewoontedieren. We vinden verandering vaak niet leuk, dus daarom stellen we veranderingen liever uit. Tel daar nog eens het “oninteressante” onderwerp bij op en het is compleet. Ik hoor vaak de opmerking: “Maar we zitten daar al zo lang”  en “Het wordt altijd goed geregeld, dus waarom zou ik overstappen?” Natuurlijk is loyaliteit en tevredenheid goed. Daar ben ik zelf ook blij mee, maar de ervaring leert dat sommige tussenpersonen “misbruik”  maken van het feit dat het een oninteressant onderwerp is. Dat alles goed geregeld wordt, wil niet automatisch zeggen dat je nog steeds het beste pakket hebt. Ze beloven vaak periodiek “actief” je situatie door te nemen. Zelden geven ze daar bij aan wat dan periodiek is. Om de 10 jaar is ook periodiek… Ik vind dat minimaal om de twee jaar de situatie opnieuw doorgenomen moet worden. De verzekeringen, maar eventueel ook de hypotheek en overige financiële producten. Of eerder als de situatie daar om vraagt.

Verandering

De wereld om ons heen veranderd zo snel dat je al snel gaten of overschotten krijgt. Daarnaast passen verzekeraars (of de politiek) steeds vaker de voorwaarden tussentijds aan. Bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de vergoeding van schade aan mobiele telefoons. Vaak krijg je daar niet eens wat van mee, totdat je een schade meld. Brieven met vervelende mededelingen worden uit angst voor teleurgestelde “tijdrovende” telefoontjes van klanten namelijk nog wel eens bewust niet verzonden door kwaadwillende tussenpersonen. Of vanwege de hoogte van de portokosten natuurlijk. Terwijl het tegenwoordig eigenlijk vrij goedkoop via de e-mail verzonden kan worden.

Denk daarom eens na over hoe lang het geleden is dat je adviseur “actief” van zich heeft laten horen en je uit zichzelf een servicebezoek aan heeft geboden om je verzekeringen en hypotheek door te nemen. Is dit veel langer dan twee jaar geleden, dan zou ik zelf eens contact opnemen. Ondanks dat je eigen situatie voor je gevoel misschien helemaal niet zo veel veranderd is, kan het best zijn dat even de hoogte van de premies en de globale inhoud van voorwaarden bekijken zinvol is. Een goede onafhankelijke adviseur werkt met meer dan één verzekeraar en de kans is dan best groot dat er toch aantrekkelijke verschillen te zien zijn. Supermarkten hebben bijvoorbeeld ook niet iedere week dezelfde aanbiedingen. Daar is een kratje bier ook wel eens bij de concurrent goedkoper. Bij verzekeraars werkt dat niet veel anders. Maar toch zijn we voor een kratje bier of een pak wasmiddel wel geneigd om even om te rijden. Vreemd eigenlijk.

Probeert je adviseur de boot af te houden door opmerkingen zoals: “aaah, het is allemaal nog dik in orde hoor” of “zo veel winst is er niet meer te behalen”, dan weet je eigenlijk wel genoeg. Ze doen geen moeite. Overstappen overwegen!

Praktijk

In de praktijk kom ik nl. nog steeds grote verschillen tegen in premies, maar meer nog in de voorwaarden. En als het hem daar niet in zit, dan misschien in de mate van dienstverlening. Wat doet je adviseur eigenlijk nog voor je? Zijn ze nog actief met je dossiers bezig of zijn ze alleen doorgeefluik. De bekende gevestigde tussenpersonen van vroeger lopen misschien niet meer zo hard omdat ze er zelf niet meer zo’n zin in hebben. In tegenstelling tot “vroeger” is het werk namelijk een stuk lastiger geworden. Vaak kun je ze nauwelijks bereiken of wordt je doorverwezen naar een klantenservice. Soms zelfs nog in de andere kant van het land. Kun je het verhaal iedere keer aan een andere medewerker uitleggen.

Afspraak

Herken je jezelf in bovenstaand verhaal? Neem dan gerust eens contact met mij op om te merken dat het ook anders kan. Het kost niets, is vrijblijvend en levert je misschien wel direct wat op. In ieder geval een kop koffie of thee.